Chwileczkę. Lądujemy...

 

AktualnosciLot testowy z transportem pomiędzy szpitalami

4 maja, 2020
https://cedd.pl/wp-content/uploads/2020/05/Dronoid-Hermes-V8MT-cargo-przelot-nad-Warszawą-między-szpitalami-Spartaqs_2_small.png

Loty długodystansowe w celach transportowych to przyszłość bezzałogowych statków powietrznych. Obecnie w CEDD prowadzone są testy i pilotaże rozwiązań, które w bliskiej perspektywie czasu powinny doprowadzić do wdrożenia takich usług w codzienne zastosowania. Jednym z testów przeprowadzanych na obszarach testowych CEDD były próby lotów na długim dystansie platformy Hermes, która dzięki pozytywnym wynikom testów, otrzymała dopuszczenie do lotu automatycznego w mieście, a w tym przypadku, pomiędzy dwoma szpitalami.

Poniżej informacja prasowa z wydarzenia:

Dnia 29 kwietnia 2020 roku w Warszawie, w godzinach przedpołudniowych, miał miejsce pierwszy historyczny lot drona z modułem cargo, w którym przetransportowano próbki z materiałem do badań na obecność wirusa SARS-CoV-2.

Lot został zrealizowany przez dronoid Hermes V8MT firmy Spartaqs Sp. z o.o., na trasie pomiędzy szpitalem  MSWiA przy ul. Wołoskiej a Centralnym Szpitalem Klinicznym UCK WUM przy ul. Batorego. Hermes to platforma. która została opracowana z myślą o transportach przesyłek pilnych w miastach, w tym również przesyłek medycznych takich jak krew, leki i próbki do badań. Dzięki specjalnemu modułowi cargo, dron nie tylko zapewnia próbkom do badań stałe warunki temperaturowe, ale również nie dopuszcza do otwarcia przesyłki przez osoby nieupoważnione.

Przygotowania do lotu trwały przez wiele miesięcy, a testy były prowadzone m.in. na obszarze Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na testy składały się loty autonomiczne na długich dystansach, loty w złych warunkach pogodowych (śnieżyca), a także symulowane sytuacje awaryjne, takie jak np. utrata jednego z ośmiu silników.

Automatyczny lot drona na dystansie 8,5 km zakończony sukcesem

Ostatnie testy zakończyły się 24 kwietnia br. na lotnisku dronowym w podwarszawskim Wilanowie, gdzie firma uzyskała ostateczne dopuszczenie do lotów poza zasięgiem wzroku przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wykonanie tego rodzaju lotu dronem wymagało przygotowania trasy lotu i analizy terenu otoczenia – zadanie to było realizowane przez specjalistów z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i  Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu lotniczego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opracowała procedury koordynacji lotu w których wykorzystano techniczne rozwiązania Agencji – odbiorniki ADSB zintegrowane z wykorzystywanym systemem do koordynacji lotów BSP PansaUTM. System PansaUTM zapewnia koordynację lotów bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej oraz  zarządzanie wnioskami i zgodami na realizację lotów bezzałogowych statków powietrznych. Opiera się na autorskich rozwiązaniach operacyjnych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz rozwiązaniach programistycznych dostarczanych przez partnera technologicznego HAWK-E, co ważne jest zintegrowany z najbardziej popularną wśród operatorów dronów w Polsce aplikacją Droneradar.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako pierwsza w Europie wdrożyła tego typu system do użytku operacyjnego na początku marca 2020 r. Lot drona cargo w Warszawie potwierdził pełną funkcjonalność systemu PansaUTM, który umożliwia zarządzanie lotami dronów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz ich bezpieczną separację od konwencjonalnego ruchu lotniczego.  

W organizację wydarzenia włączyli się eksperci d/s medycyny taktycznej TCCC Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji BOA oraz eksperci d/s bezzałogowych statków powietrznych Służby Ochrony Państwa, którzy czuwali nad bezpieczeństwem tego przełomowego wydarzenia.

Zasadność wykorzystania dronów do transportu medycznego w czasie pandemii koronawirusa wskazuje Dyrekcja Szpitala MSWiA. Nowy rodzaj transportu ma wspomóc służbę zdrowia w sprawnym kolekcjonowaniu próbek do badań na obecność wirusa, co przełoży się na ilość wykonywanych testów.

Jest to również długo wyczekiwana szansa na rozwój polskiej branży dronowej, która tym lotem udowodniła swoją gotowość do realizacji nowatorskiej usługi transportu dronami w miastach oraz pomiędzy miastami.

Kolejnym etapem prac nad wdrożeniem lotów takiego typu, jest opracowanie wszelkich wytycznych i wymagań oraz testowanie kolejnych scenariuszy lotów. W proces ten zaangażowane są również wiodące instytucje naukowo-badawcze. Jednocześnie planowany jest kolejny scenariusz lotu, bazujący na powyższych doświadczeniach, tym razem lot pomiędzy miastami Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza, na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.