W środę (20 listopada) wykonano pierwszy odnotowany w Polsce automatyczny lot drona poza zasięgiem wzroku z aktywnym nadajnikiem ADS-B, spełniający wymogi widoczności w systemach kontroli lotów. Bezzałogowy statek powietrzny pokonał dystans 8,5 km na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Testy przeprowadzono w ramach Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów i były one częścią działania DroneLAB Transport.
W trakcie testów dron Hermes V8MT produkcji Spartaqs wykonał lot automatyczny z uwzględnieniem międzylądowania, mającego charakter symulacji lądowania awaryjnego. W trakcie lotu BSP emitował kod MODE-S nadawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w ramach ICAO – Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zapewniający widoczność statku w systemach kontroli lotów przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Szczegółowe warunki lotu
Średnia prędkość lotu wynosiła ok. 9 m/s. Prędkość wiatru na wysokości 100 m kształtowa się na poziomie 7 m/s w porywach do 11 m/s. Średni pułap lotu wynosił 100 m n.p.m., natomiast maksymalny – 120 m n.p.m. W ciągu 16 min pokonano wraz z międzylądowaniem dystans 8,52 km. Temperatura na wysokości lotu wynosiła w tym czasie 7 st. C. Wiatr – zmienny, południowy, południowo-wschodni, wiejący od czoła, pod kątem 30 st. do osi lotu BSP.
Usprawnienia
W trakcie lotu sprawdzono fizyczny zasięg nowo zainstalowanego radia RFD, dzięki któremu operator miał podgląd do wszystkich istotnych parametrów systemów pokładowych oraz możliwość przejęcia kontroli nad platformą dronową w trakcie trwania misji.
Kolejnym elementem testowanym w trakcie lotu była sprawność i zasięg nowego systemu wizji wyposażonego w anteny z trackerem.
Ostatnim elementem wyposażenia platformy, który poddano testom, był dodatkowy lokalizator GPS z GSM z niezależnym zasilaniem rejestrujący trasę lotu – postęp misji był monitorowany w czasie rzeczywistym w Centrum Dowodzenia w biurze konstrukcyjnym Spartaqs w Mikołowie.
Powyższe badania przeprowadzono w oparciu o doświadczenia i wnioski wynikające z pierwszego testu BSP Hermes V8MT, który przeprowadzono w dniu 27 października 2019 r. w ramach DroneLAB Transport. Bieżący test wykazał, że nowe podzespoły działają zgodnie z założeniami, poprawiając w znacznym stopniu transmisję danych telemetrycznych i zasięg wizji z drona.
Kolejne testy
Planowane są kolejne testy z uwzględnieniem uwarunkowań panujących nad obszarami miejskimi. Działania w ramach projektu DroneLAB Transport mają dać odpowiedź na pytanie o stopień zaawansowania i gotowości technologicznej dronów transportowych, produkowanych na rynku krajowym. Przeprowadzone badania umożliwiają doskonalenie procedur testowych i operacyjnych w ramach przyszłych działań BSP w obszarach Urban Space.
Zakres lotu |
Zasięg skutecznej transmisji wizji z BSP do MCD w standardzie FHD – 8,5 km. |
Skuteczność anten dalekiego zasięgu 868 MHz oraz 2,4 MHz zamontowanych na trackerze – ok. |
Działanie modułu komputera pokładowego analizującego przebieg misji – ok. |
Działanie Modułu aktywnego nadajnika ADSB emitującego sygnał MODE-S – ok. |
Działanie oprogramowania do wizualizacji ruchu lotniczego – ok. |
Działanie modułu zasilania awaryjnego – ok. |
Działanie modułu lidaru dalekiego zasięgu – 120 m. |
Działanie nowego modułu GSM/GPS – SkyTrack, służącego do komunikacji i monitoringu lotu BSP – ok. |
Działanie oprogramowania DRONET, śledzącego misję i lot drona Hermes V8MT zainstalowanego na serwerach Spartaqs – ok. |
Reakcja BSP na symulację awarii zasilania – międzylądowanie, wyłączenie silników na 25 sek., ponowny start i kontynuowanie misji – ok. |
Precyzja systemów nawigacyjnych – dokładność pozycji międzylądowania i lądowania – 70 cm. |
Sprawność lotu drona w niższych temperaturach i średnim wietrze – wynik bardzo dobry. |
Wpływ warunków atmosferycznych na czas lotu i sprawność systemów zasilania – zużycie energii na poziomie 40% |
Poprawność wykonania misji – 100 % |
Działanie komory klimatycznej, nowego zasobnika kargo – ok. |
Wpływ nowego zasobnika kargo na przebieg lotu – wynik pozytywny. |
Logistyk i zarządzanie lotem – poprawić procedury operacyjne, zwiększyć ilość pt. obserwacyjnych na trasie przelotu. |