Chwileczkę. Lądujemy...

 

AktualnosciAutomatyczny lot drona na dystansie 8,5 km zakończony sukcesem

November 26, 2019
https://cedd.pl/wp-content/uploads/2019/11/20191120_141339_HDR.jpg

W środę (20 listopada) wykonano pierwszy odnotowany w Polsce automatyczny lot drona poza zasięgiem wzroku z aktywnym nadajnikiem ADS-B, spełniający wymogi widoczności w systemach kontroli lotów. Bezzałogowy statek powietrzny pokonał dystans 8,5 km na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Testy przeprowadzono w ramach Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów i były one częścią działania DroneLAB Transport.

W trakcie testów dron Hermes V8MT produkcji Spartaqs wykonał lot automatyczny z uwzględnieniem międzylądowania, mającego charakter symulacji lądowania awaryjnego. W trakcie lotu BSP emitował kod MODE-S nadawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w ramach ICAO – Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zapewniający widoczność statku w systemach kontroli lotów przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Szczegółowe warunki lotu

Średnia prędkość lotu wynosiła ok. 9 m/s. Prędkość wiatru na wysokości 100 m kształtowa się na poziomie 7 m/s w porywach do 11 m/s. Średni pułap lotu wynosił 100 m n.p.m., natomiast maksymalny – 120 m n.p.m. W ciągu 16 min pokonano wraz z międzylądowaniem dystans 8,52 km. Temperatura na wysokości lotu wynosiła w tym czasie 7 st. C. Wiatr – zmienny, południowy, południowo-wschodni, wiejący od czoła, pod kątem 30 st. do osi lotu BSP.

Usprawnienia

W trakcie lotu sprawdzono fizyczny zasięg nowo zainstalowanego radia RFD, dzięki któremu operator miał podgląd do wszystkich istotnych parametrów systemów pokładowych oraz możliwość przejęcia kontroli nad platformą dronową w trakcie trwania misji.

Kolejnym elementem testowanym w trakcie lotu była sprawność i zasięg nowego systemu wizji wyposażonego w anteny z trackerem.

Ostatnim elementem wyposażenia platformy, który poddano testom, był dodatkowy lokalizator GPS z GSM z niezależnym zasilaniem rejestrujący trasę lotu – postęp misji był monitorowany w czasie rzeczywistym w Centrum Dowodzenia w biurze konstrukcyjnym Spartaqs w Mikołowie.

Powyższe badania przeprowadzono w oparciu o doświadczenia i wnioski wynikające z pierwszego testu BSP Hermes V8MT, który przeprowadzono w dniu 27 października 2019 r. w ramach DroneLAB Transport. Bieżący test wykazał, że nowe podzespoły działają zgodnie z założeniami, poprawiając w znacznym stopniu transmisję danych telemetrycznych  i zasięg wizji z drona.

Kolejne testy

Planowane są kolejne testy z uwzględnieniem uwarunkowań panujących nad obszarami miejskimi. Działania w ramach projektu DroneLAB Transport mają dać odpowiedź na pytanie o stopień zaawansowania i gotowości technologicznej dronów transportowych, produkowanych na rynku krajowym. Przeprowadzone badania umożliwiają doskonalenie procedur testowych i operacyjnych w ramach przyszłych działań BSP w obszarach Urban Space.

Zakres lotu

Zasięg skutecznej transmisji wizji z BSP do MCD w standardzie FHD – 8,5 km.

Skuteczność anten dalekiego zasięgu 868 MHz oraz 2,4 MHz zamontowanych na trackerze – ok.

Działanie modułu komputera pokładowego analizującego przebieg misji – ok.

Działanie Modułu aktywnego nadajnika ADSB emitującego sygnał MODE-S – ok.

Działanie oprogramowania do wizualizacji ruchu lotniczego – ok.

Działanie modułu zasilania awaryjnego – ok.

Działanie modułu lidaru dalekiego zasięgu – 120 m.

 Działanie nowego modułu GSM/GPS – SkyTrack, służącego do komunikacji i monitoringu lotu BSP  – ok.

Działanie oprogramowania DRONET, śledzącego misję i lot drona Hermes V8MT zainstalowanego na serwerach Spartaqs – ok.

Reakcja BSP na symulację awarii zasilania – międzylądowanie, wyłączenie silników na 25 sek., ponowny start i kontynuowanie misji – ok.

Precyzja systemów nawigacyjnych – dokładność pozycji międzylądowania i lądowania – 70 cm.

Sprawność lotu drona w niższych temperaturach i średnim wietrze – wynik bardzo dobry.

Wpływ warunków atmosferycznych na czas lotu i sprawność systemów zasilania – zużycie energii na poziomie 40%

Poprawność wykonania misji – 100 %

Działanie komory klimatycznej, nowego zasobnika kargo – ok.

Wpływ nowego zasobnika kargo na przebieg lotu – wynik pozytywny.

Logistyk i zarządzanie lotem – poprawić procedury operacyjne, zwiększyć ilość pt. obserwacyjnych na trasie przelotu.