Aby drony i samoloty wspólnie latały w przestrzeni powietrznej w sposób bezpieczny, konieczne jest opracowanie odpowiedniego systemu telemetrycznego. Taki wniosek płynie z testów widoczności drona, które przeprowadziła Światowa Organizacja Pilotów Dronów na terenie Aeroklubu Gliwice. Gospodarzem testów była Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a całość obserwowali przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Podczas testów wykonano 40 lotów, w tym: 24 loty wiatrakowcem Auto Gyro Cavalon oraz 16 lotów samolotem Cessna 172. Drony, które wykorzystano do testu, to DJI Phantom 4 pro v2 oraz DJI Matrice 200 V2. Piloci samolotów i operatorzy dronów posiadali odpowiednie licencje oraz aktualne badania lotniczo-lekarskie.
Pierwszy scenariusz zakładał spotkanie drona, który nie jest wyposażony w żadne rozwiązanie podnoszące jego widoczność. W drugim scenariuszu dron został wyposażony w stroboskop migający światłem koloru białego. Trzeci scenariusz zakładał test drona oklejonego folią odblaskową. Ostatni scenariusz zakładał wyposażenie drona w system telemetryczny prezentujący jego pozycję na pokładzie załogowego statku powietrznego w formie ikony, na mapie aplikacji zainstalowanej na smartfonie.
Loty z wykorzystaniem wiatrakowca
W pierwszym dniu prowadzono próby z wykorzystaniem wiatrakowca Cavalon. Wiatrakowiec pozwala na wykonywanie lotów z niewielką prędkością – około 100 km/h oraz posiada duże przeszklenia kabiny, co miało ułatwić obserwację.
Podczas testów wykazano, że największy wpływ na skuteczność wykrycia drona miało jego malowanie: większy kontrast ułatwiał wykrycie. Biały dron był dobrze widoczny np. na tle zieleni drzew. Z kolei czarny dron był trudniejszy do wykrycia. Nie zaobserwowano także, aby dodatkowe światełko czy folia odblaskowa znacząco wpływały na poprawę widoczności. Widoczność drona poprawia za to zastosowanie systemu telemetrycznego, który wskazuje pozycję BSP.
Loty z wykorzystaniem samolotu
W drugim dniu testów loty wykonywane były samolotem Cessna 172. Samolot utrzymywał prędkość 144 km/h. Oprócz większej prędkości lotu w porównaniu z wiatrakowcem, Cessna ma także mniej przeszklona kabinę.
Test z użyciem samolotu dodatkowo potwierdził, że dla pełnego bezpieczeństwa lotów konieczne jest wykorzystanie aplikacji wskazującej aktualną pozycję drona. Bez aplikacji dron był zauważany dopiero z odległości nie dalszej niż 100 metrów.
Testy w świetle unijnych przepisów
Nowe przepisy Unii Europejskiej, których wdrożenie nastąpi w połowie 2020 r., zakładają możliwość wykonywania lotów w kategorii OPEN do wysokości 120 m AGL (394 ft). Piloci załogowych statków powietrznych mają możliwość wykonywania lotów na minimalnej wysokości 150 m AGL (poza pewnymi wyjątkami).
Właśnie na takich wysokościach prowadzone były testy w Gliwicach. Piloci zwracali jednak uwagę, że separacja 30 metrów (100 ft) pomiędzy załogowymi statkami powietrznymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi jest niewielka i trudna do utrzymania. Wpływają na to różne elementy, m.in. częste błędy we wskazaniach wysokościomierzy (na pokładzie jednego z pojazdów były trzy wysokościomierze, przy czym błąd pomiędzy skrajnymi wskazaniami wynosił około 40 ft.). Dlatego tego typu testy są tak bardzo ważne.
Rekomendacje
Wstępne wyniki testów wykazały, że drony wykonujące loty powyżej 120 m AGL powinny być wyposażone w system telemetryczny informujący o ich położeniu. System telemetryczny powinien w czasie rzeczywistym przesyłać dane na serwer, z którego piloci będą mogli pobrać informacje na swoje urządzenia mobilne np. smartfony. Informacja powinna być podawana w formie komunikatu o odległości, kierunku i wysokości drona znajdującego się na kursie kolizyjnym.
Dodatkowo wykazano, że spośród różnych sposobów polepszenia widoczności drona, najlepszym jest malowanie urządzenia w kolorze kontrastowym do gruntu.
Pilot Cessny wyminął drona na wysokości ok. 150 m. To jeden z wielu przelotów. Wkrótce przyjdzie czas na wnioski i podsumowanie testów w Gliwicach. #CEDD pic.twitter.com/h6oz7ZceYF
— Metropolia GZM (@metropoliagzm) July 17, 2019
Wkrótce ukaże się pełny raport, z którego wynikami zapoznają się interesariusze CEDD: Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Wyniki mogą się przysłużyć do dalszych prac nad polską koncepcją U-Space.
W testach brali także udział przedstawiciele DRON.edu.pl, Nextron.pl, Remus i LINCOR Software.