Chwileczkę. Lądujemy...
U-Space jest to infrastruktura dla BSP, która ma w przyszłości umożliwiać bezkolizyjne, zintegrowane operacje z użyciem dronów w przestrzeni powietrznej, w szczególności operacje o charakterze komercyjnym, gospodarczym oraz państwowym. Ogólny plan powstania oraz wizja działania U-Space została zawarta w materiale Blueprint for U-Space, opracowanym przez SESAR JU.
Zgodnie z ww. materiałem, U-Space należy traktować jako ekosystem, który docelowo umożliwi bezpieczne operacje dronami we wszystkich państwach członkowskich UE, bez względu na środowisko (miasta i poza miastami), typ przestrzeni powietrznej (nie tylko „małe wysokości”), rodzaj operacji (komercyjne i rekreacyjne), czy wielkość dronów. Oferowane przez U-Space funkcje będą dostarczane przez U-Space Service Provider’a, dzięki współpracy i wymianie informacji z innymi zainteresowanymi podmiotami (np. kontrola ruchu lotniczego, policja, straż pożarna, ratownictwo medyczne, itp.). Budowa U-Space ma przebiegać w 4 etapach (U1-U4), gdzie U4 będzie charakteryzować się pełną funkcjonalnością, czyli będzie w pełni zintegrowana z interfejsami wszystkich zainteresowanych podmiotów.
U-Space to ekosystem rozwijany stopniowo, zgodnie z rozwojem technologii umożliwiających coraz większą automatyzację procesów oraz wykonywanie operacji przez autonomiczne drony.
U-Space jest to koncepcja unijna, zapowiedziana przez komisarz UE ds. transportu Panią Violetę Bulc w listopadzie 2016 r. podczas międzynarodowej konferencji w Warszawie oraz zamieszczona w przyjętej na koniec konferencji Deklaracji Warszawskiej.
Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD) powstał ze względu na potrzebę zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki i wzrostu jej konkurencyjności na rynkach międzynarodowych, podnoszenia jej innowacyjności i zaawansowania technologicznego, jak również potrzebę wsparcia i wdrażania nowoczesnych technologii w zakresie analizy danych i nowoczesnych środków transportu. Poparty doświadczeniem i najlepszymi praktykami dostawców i odbiorców usług, konstruktorów, legislatorów oraz osób odpowiedzialnych za szeroko rozumiane bezpieczeństwo w tym bezpieczeństwo danych i poszanowania prywatności.
Demonstrator jest dostępny i otwarty na wszystkich użytkowników, którzy zechcą wziąć w nim udział i podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Do udziału w demonstratorze zapraszamy zarówno podmioty dostarczające usługi z wykorzystaniem BSP jak i konstruktorów, instytucje naukowe, (…itp….).
potocznie zwany dronem – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwościzabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie. Inne akronimy oraz ich rozwinięcia: UAV (unmanned aerial vehicle), UAS (unmanned aerial system), RPAS (remotely piloted aircraft systems), RPA (remotely piloted aircraft)
operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS – operacje, w których operator lub obserwator bezzałogowego statku powietrznego utrzymują bezpośredni kontakt wzrokowy z bezzałogowym statkiem powietrznym.
operacje, w których operator bezzałogowego statku powietrznego nie utrzymuje bezpośredniego kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym. Operacje te mogą występować w formie lotów zdalnie pilotowanych, automatycznych lub autonomicznych.
jest to infrastruktura dla BSP, która ma w przyszłości umożliwiać bezkolizyjne, zintegrowane operacje z użyciem dronów w przestrzeni powietrznej, w szczególności operacje o charakterze komercyjnym, gospodarczym oraz państwowym.
Podmiot oferujący funkcjonalności wewnątrz U-Space dla końcowego użytkownika (operatora drona-profesjonalisty/jak i użytkownika rekreacyjnego-mieszkańca lub przedstawiciela służb). Zgodnie z założeniami koncepcji U-Space, może być kilku U-Space service provider-ów , funkcjonujących na danym obszarze geograficznym.
system zarządzania ruchem BSP, kluczowy komponent infrastrukturalny koncepcji U-Space. System zapewniający zarządzanie operacjami i nadzór nad ruchem dronów w przestrzeni powietrznej, obejmujący m.in. możliwość lokalizacji drona w czasie rzeczywistym oraz komunikację z dronem (operatorem i systemami zarządzającymi lotem drona), wspierający rozwój usług świadczonych przez U-space Providerów. System ten łączony jest najczęściej z obszarem kompetencji instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. W niektórych krajach instytucje te są bezpośrednio zaangażowane w tworzenie tego typu systemów.
Demonstrator to idea udostępnienia przestrzeni i infrastruktury technicznej, która umożliwieni bezpieczne testowanie usług i operacji BSP w warunkach miejskich. Docelowo celem demonstratorów jest usunięcie barier w realizowaniu usług i operacji BSP ze strony publicznej oraz wypracowanie najlepszych rozwiązań w oferowaniu specjalistycznych usług ze strony prywatnej, co umożliwieni najlepszą współpracę publiczno-prywatną.
System DTM jest terminalem do lokalnego zarządzania operacjami dronów w określonym wolumenie przestrzeni. Posiada funkcje zarządzania zgodami na lot (na podstawie zgłoszeń od Operatorów BSP), wprowadzania specjalnych uwarunkowań wewnętrznych w ramach danego DTM oraz nadzoru/zarządzania lotami w czasie rzeczywistym. Dzięki dwustronnej komunikacji z BSP (operatorami i systemami BSP) system zapewniać będzie dynamiczną możliwość zmian parametrów lotu/zgód (kontaktu ze służbami ruchu lotniczego/zarządzającymi lotami). Systemy DTM (może być ich dowolna liczba) są w ramach jednego obszaru geograficznego (np. Polski) połączone i zasilane przez dane z jednego systemu nadrzędnego – UTM. Przykładowe DTM: w przestrzeni kontrolowanej wokół lotnisk cywilnych (CTR) i wojskowych (MCTR), nad lotniskiem niekontrolowanym (ATZ/TRA), nad pojedynczymi miastami, nad konkretnymi obiektami.